Lipcowe zmiany: startuje Centralna Informacja o rachunkach uśpionych, a KNF wstrzymuje otwieranie kont przelewem

W październiku ubiegłego roku zmieniona została ustawa o Prawie bankowym. Jedną z najważniejszych zmian było wprowadzenie Centralnej Informacji o rachunkach uśpionych, która zaczęła działać kilka dni temu, 1 lipca 2016. Jakie znaczenie ma dla nas nowa usługa?

Centralna Informacja ułatwi poszukiwania rachunków

Centralna Informacja o rachunkach uśpionych ma za zadanie umożliwić łatwy dostęp do informacji na temat wszelakich rachunków bankowych ich posiadaczom oraz osobom posiadającym tytuł prawny do spadku po posiadaczu. Do tej pory aby dowiedzieć się, czy nie posiadamy prawa do rachunku, musieliśmy zapytać o to konkretny bank. W przypadku poszukiwania pieniędzy odziedziczonych po osobie zmarłej mogło to być „nieco” kłopotliwe – do przeszukania było około 40 komercyjnych banków i kilkaset banków spółdzielczych, nie wspominając o kilkudziesięciu SKOKach.

Od kilku dni możemy znacznie uprościć ten proces i dowiedzieć się o wszystkich rachunkach, do których mamy prawo – wykonując zaledwie jedno zapytanie. Oczywiście wymagany do tego będzie stosowny dokument – w przypadku spadku przedstawiający nasze prawo do jego nabycia (postanowienie sądu lub akt notarialny poświadczający dziedziczenie).

Co istotne: zapytanie o rachunki znajdujące się w Centralnej Informacji możemy dokonać w dowolnym banku – nawet, jeśli nie mamy w nim konta. Przeszukanie łącznie kilkuset instytucji będzie teraz nieporównywalnie prostsze niż przed wejściem zmian.

Centralna Informacja o rachunkach uśpionych

Zapytanie za opłatą

Aby jednak nie było tak pięknie na koniec trzeba dodać, że uzyskanie informacji nie jest darmowe. Aktualnie banki wyceniają swoje pośrednictwo średnio na kilkadziesiąt złotych. Nasz czytelnik Robert podesłał nam zestawienie opłat z kilku większych banków – wygląda ono następująco:

Bank Opłata
Bank Millennium 25 zł
Alior Bank 40 zł
BZWBK 50 zł
T-Mobile Usługi Bankowe 40 zł
mBank 25 zł
Getin Bank 20 zł
Eurobank 6 zł
Smart Bank 5 zł
BPH 60 zł

Przykładowy szkic wniosku w mBanku możemy zobaczyć tutaj.

Zmiany również w sposobie otwierania rachunków

Na koniec warto dodać, że od początku lipca obowiązuje również nowa rekomendacja Komisji Nadzoru Finansowego. Nadzór postanowił uniemożliwić przestępcom otwierania kolejnych kont bankowych za pomocą przelewów weryfikacyjnych tworząc tzw. „łańcuszki”.

Do 1 lipca możliwe było przejęcie czy otwarcie konta na czyjeś dane, a następnie łatwe podpisanie umowy o rachunek w kolejnych bankach, za pomocą przelewu. Od niedawna tego typu proces nie będzie możliwy, bo bank będzie musiał zawiesić otwarcie konta do momentu zweryfikowania klienta w tradycyjny sposób, np. poprzez wizytę w placówce.

Póki co wiele banków chwilowo usunęło możliwość podpisywania umów przez przelew, ale wszystko powinno wrócić do normy w momencie, kiedy wystartuje system międzybankowy informujący o tym, który rachunek jest zweryfikowany, a który nie. Warto więc przypomnieć sobie które konto otwieraliśmy np. w oddziale banku czy przez kuriera i to właśnie z niego dokonywać kolejnych przelewów weryfikacyjnych – w ten sposób nie podpadniemy pod najnowszą rekomendację i będziemy mogli w szybki sposób otwierać rachunki i uczestniczyć w nadchodzących promocjach :)

Na koniec pozostanie pytanie, czy konto otwarte przelewem i zweryfikowane w banku macierzystym też będzie rodzić problem, czy będzie już uznawane za wiarygodne? O wszystkim dowiemy się zapewne niedługo.

Nie przegap!

Komentarze

  • BPH 60zł

    deloe Odpowiedz
  • Konto Getin UP – 20 zł, Konto Noble – 0 zł

    sentio Odpowiedz
  • Eurobank – 6 zł

    sentio Odpowiedz
    • Jestem świeżo po rozmowie z infolinią. Wniosek można złożyć w placówce jako nieklient banku. Kosztuje tyle samo 6 zł.

      Czas oczekiwania do 7 dni roboczych. Uzyskane info z wniosku można otrzymać na wskazany adres do korespondencji ( wydłuża czas oczekiwania) lub odebrać w placówce.

      Opłatę uiszcza się od razu. Mam zamiar to przetestować w praktyce.

      Rob231
    • @Rob231 – zamierzasz przetestować z uwagi na ewentualny spadek po najbliższych czy jako sprawdzenie swoich własnych banków ?

      Be@
    • Opcja nr. 2 .

      Mam 99,99 % pewność co do posiadanych i zamkniętych rachunków. Mogę 6 zł poświęcić i mieć 100 % pewność.

      Banki jak zwykle połasiły się na kasę, 25, 40,50 zł, jak za zboże.

      Rob231
    • @Opcja nr. 2, za te 6 zł każdy uczestnik promocji bankowych może łatwo zweryfikować, czy zamknięte konto na pewno zostało zamknięte i zlikwidowane przez bank

      Paweł Nyczaj
    • Jeszcze lepsza opcja nr 2 z bzwbk, skoro to 0zł

      K.
  • Niech ktoś wrzuci jak wygląda przykładowy dokument.

    broker Odpowiedz
  • Smart: „na chwilę obecną Bank nie udostępnia informacji na temat umów zawieranych z innymi instytucjami”

    Don Quijote de la Mancha Odpowiedz
  • „BZWBK 50 zł”
    — a na Cashless piszą, że 0.

    Don Quijote de la Mancha Odpowiedz
  • Super. To wiem już gdzie się udam ;).

    Rob231 Odpowiedz
  • Wniosek w BZWBK złożony, z dyspozycją wysyłki na adres korespondencyjny. Pani nie miała pojęcia o co mi chodzi, powiedziała że może sprawdzić czy moje konto w BZWBK jest zamknięte, ale w sprawie innych banków to mam się do nich udać. Po mojej prośbie o weryfikację tematu zadzwoniła na jakąś infolinię i otrzymała informacje jaki formularz ma wypełnić. Całość 4 strony, 0 zł i trochę ponad 20 minut. W ciągu 14 dni informacja powinna być u mnie w skrzynce.

    ls5 Odpowiedz
    • Również BZWBK. Powiedziałem o co mi chodzi, konsternacja, Pani poszła do dyrektora, przyszła po 7 minutach, wypełniła sama wniosek i dała do podpisania. Koszt 0 zł. Informacja przyjdzie listem zwykłym.

      Kruk
    • Dostałeś odpowiedź?

      radar
  • W Eurobanku pani najpierw dzielnie się broniła twierdząc, że ta procedura dotyczy jedynie kont z dyspozycją na wypadek śmierci. Byłem uparty, pani zadzwoniła do helpu i potwierdzili jej, że można poszukiwać własnych kont uśpionych bez dyspozycji na wypadek śmierci (mało kto taką ustanowił). Jak się później okazało pani po raz pierwszy ten wniosek wypełniała, więc w pewnym sensie ją wdrożyłem w tę procedurę (kiedyś czeka ją realizacja smutniejszej wersji tej procedury, czyli poszukiwanie kont osób zmarłych, do których uprawnieni są spadkobiercy). Wniosek wymaga wypełnienia nazwy banku w kilku miejscach i tego miejsca jest dość mało (na szczęście nazwa banku w przypadku Eurobanku nie jest długa). Trzeba też w kilku miejscach skreślić słowa: Spółdzielcza Kasa Oszczędnościowo-Rozliczeniowa, bo wniosek wypełniamy w banku. Za max dwa tygodnie, a może za tydzień powinienem dostać list z raportem (tak powiedziała pani w banku).

    PS
    Idealna procedura weryfikacyjna w momencie zbliżającej się wymiany dowodu. Łatwo zweryfikować, czy nie mamy jakiegoś zapomnianego i niezamkniętego rachunku.

    Paweł Nyczaj Odpowiedz
  • Może to i dobre ale może powodować efekt uboczny czyli przyspiszona skleroze . Dajcie znać jak znajdziecie rachunek jakiegoś majetnego pradziadka . xyz

    prawdziwy-xyz Odpowiedz
  • Na infolinii TMUB twierdzą, że u nich też wniosek bez opłat.

    broker Odpowiedz
    • Złożyłeś? Można online?

      Witek
    • mi napisali „Witam serdecznie,

      dziękuję za przesłaną wiadomość.

      Uprzejmie informuję, że aktualnie w T-Mobile Usługi Bankowe jeszcze nie została uruchomiona ta usługa, prosimy o kontakt w terminie późniejszym.”

      Marcin88
    • W TMUB wniosek o udzielnie informacji z Centralnej informacji o rachunkach można złożyć w chwili obecnej w dowolnym oddziale Alior Banku. Koszt danej dyspozycji wynosi 40 zł.

      hkjh
  • @Witek: można w oddziale TMUB, czyli w praktyce w salonach T-Mobile.

    broker Odpowiedz
  • No i stało się. Placówka na Abrahama w Wawie.
    Pan nie krył zdziwienia, że istnieje coś takiego jak ” Centralna informacja o rachunkach”. Byłem „przygotowany”, mając ze sobą wydruk opisu czym jest „centralna informacja” ( wymiernie przyśpieszyło załatwienie sprawy) . Musiał posiłkować się telefonem do koleżanki, która wskazała gdzie znajdzie formularz wniosku ( DG czy DB 254 czy jakoś tak w ich nomenklaturze). Sam go wypełnił na komputerze, wydrukował, podstemplował i dał do podpisania. Oczywiście opłata 0 zł ;). 5 kartek A4. Całość wysłał na skrzynkę KIR-u.

    Do 14 dni roboczych potrwa przetwarzanie, po czym zadzwonią z placówki ( miałem do wyboru, list pocztą do domu lub odebranie zbiorczej informacji w placówce ).

    Pamiętajcie, od 1.08.2016 5 zł za wpłatę gotówki w oddziale ( robiłem też wpłatę, wpłata w wpłatomacie nadal 0 zł po 1.08).

    Rob231 Odpowiedz
    • Ojej, wybaczcie, placówka BZWBK ;). Wpłaty gotówkowe do 31.07.2016 w placówce ( BZWBK ), z dowodem osobistym i potwierdzeniem papierowym wpłaty 0 zł.

      Rob231
  • I dlatego o 2 w nocy należy spać, a nie łazić po internetach ;-)
    Nie dość, że nie napisał placówka jakiego banku, to i ostatnie zdanie pozostawia sporo niedomówień.

    Be@ Odpowiedz
    • Tak? Przecież za darmo robi DB i BZWBK. A ten ostatni od 1.08 zmienia tabelę opłat i prowizji. Wszystko jest oczywiste.

      WybrzezeKosciSloniowej
  • Co tego że mbank przygotował stronę jak sam nie udzielił odpowiedzi.
    Tak samo jak db, ing, idea, bgz i parę innych

    zz Odpowiedz
  • Czy ktoś z was otrzymał już informację o rachunkach? Ja skladalem 12 lipca w bzwbk, z dyspozycją przyslania pocztą, I do tej pory nic. ..

    ls5 Odpowiedz
  • Buahaha. Banki u tak mają to daleko gdzieś.

    31 śmierdzących skarpetek Odpowiedz
  • Dostał ktoś info zwrotne z centralnej informacji?

    Złożone w BZWBK 15.07.2016 i nadal nic.

    Rob231 Odpowiedz
    • 13 lipca BZWBK i do dziś bez odpowiedzi.

      Kruk
    • Mieli do mnie zadzwonić, nie zadzwonili, bo okazało się ( po wizycie w środę w oddziale, w tym samym, w którym złożyłem wniosek ,że żadnych wydruków nie otrzymali) .
      Na dodatek osoba specjalizująca się w temacie była niedostępna ( do 16stej ). Dobry Pan zrobił smutną /zafrasowaną minę, zadzwonił gdzie trzeba, po czym napisał reklamację. Ma się odezwać w poniedziałek.

      Rob231
  • Składałem wniosek 20.07. w BZWBK i do dzisiaj echo.

    broker Odpowiedz
  • uważajcie z tymi wnioskami bo w Inteligo mogą was przypadkowo „uśmiercić” i zablokować dostęp do rachunku – w glowach się niektórym nie mieści że można chcieć sprawdzić wlasne rachunki …. Info z ewidencji nie mam jeszcze ale wniosek skąldalem tydzien temu w Eurobanku i widać po reakcji inteligo że powoli zbierają odpowiedzi z banków :P

    zenek64 Odpowiedz
  • Dostałem wczoraj informację od BZWBK. Pismo przewodnie + 3 kartki dwustronnie zadrukowane. Wykazali moje rachunki z 4 banków: Alior (TMUB), BZWBK, Credit Agricole i FM Bank. Nie ma żadnej informacji z Getin Banku, Idea Banku, mBanku. Poza tym wymieniono chyba ze 100 banków (głownie spółdzielczych) z dopiskiem „brak odpowiedzi”. Spodziewałem się czegoś więcej, a tu widać, że banki olały system. Słabo.

    broker Odpowiedz
  • Jak widać – idzie ku lepszemu. Dziś dostałem pismo – banki, w których prowadzę rachunki i olały sprawę („Brak odpowiedzi”) to w moim przypadku: mBank i Deutsche Bank. Reszta dała odpowiedź (w tym Getin i Idea).

    Montezuma Odpowiedz
  • Dzisiaj odebrałem wykaz w WBK, wniosek złożyłem 28 lipca. Odpowiedziały jedynie: Alior, BNP, Millennium, WBK, Credit Agricole, Deutsche Bank, Eurobank, FM, Getin, Idea. Żaden spółdzielczy nie odpowiedział.
    Natomiast nie rozumiem braku jakiejkolwiek wzmianki o PKO, PEKAO i BPH, nie ma info nawet, że nie odpowiedziały.

    Artur Odpowiedz
    • Hmm źle to zinterpretowałem, jeśli odpowiedziały negatywnie, to ich zdaje się nie ma w wykazie. Wszystkich spółdzielczych jest ponad 500, a u mnie nie odpowiedziało 130 spółdzielczych, więc wycofuję kalumnie na banki spółdzielcze :)

      Artur
    • No dobrze, ale czy z wykazu wynika, w których bankach masz aktualnie aktywne konto, czy też są wymienione wszystkie w których miałeś konto na przestrzeni …ostatnich kilku lat … czy też całego życia ?
      Czy oprócz informacji, że jest jakaś interakcja na linii klient- konkretny bank, można wysnuć wniosek czy chodzi w danym przypadku o konto, o lokatę czy o kredyt ?

      Be@
    • W wykazie są numery kont aktualnie prowadzonych, informacja czy to rachunek indywidualny, i czy jest prowadzony/nieprowadzony. Banki, w których wcześniej miałem konta, nie przesłały takich informacji, prócz jednego wyjątku – Credit Agricole wykazał rachunki „nieprowadzone” już.
      Do tego zauważyłem jeden wykazany rachunek w Millennium, który jest lokatą. Rachunków kart kredytowych nie ma.
      Więc podsumowując, to dostajesz tylko numery kont w bankach i wykaz banków na kilku stronach, które nie raczyły odpowiedzieć.

      Artur
  • Po zaznajomieniu się otrzymanym wydrukiem.

    Moim zdaniem ten wydruk jest kompletnie nie przydatny i szkoda czasu na składanie wniosku.
    Być może jednak za jakiś czas to poprawią ?
    Z bazą CEPiK też były problemy – poprawa trwała kilka lat.

    Ps
    Odpowiedź jednego z banków : „brak wystarczających danych do jednoznacznej identyfikacji osoby” .
    Pewnie potrzebują kodu DNA ?

    Bogdan Odpowiedz
    • Mnie dwa banki nie zidentyfikowały – Spółdzielczy Rzemiosła w Krakowie i Pieniński

      Artur
  • Odświeżę nieco, warte zachodu to cudo?

    jojo Odpowiedz
  • złożyłem wniosek dnia 28 lipca w banku BZWBK kosztowało to O złotych , bo mam u nich rachunek , Żadna odpowiedz jeszcze nie przyszła

    Janek Odpowiedz
  • Moje skromne doświadczenia wykazują jedno: nawet jak się zamyka rachunek i składa dyspozycję zaprzestania przetwarzania danych osobowych, to i tak maja te dane w systemie. Skutkuje to problemami jako nowy klient w bankach grupy pana Cz., czy też w mBąku. Permanentna inwigilacja.

    qq Odpowiedz
    • Bo bank musi przez 5 lat przechowywać dane klienta dla celów podatkowych, wymóg Pr. Bank.

      Wybrzeże Kości Słoniowej
  • Wniosek w banku BZWBK złozony 28 lipca b.r. i cisza. Oni wszystkie wnioski mają na innym druku , niż podaje Centralna Informacja. – wszystkie są na podstawie art. 105 b, a nie 92. Robi to z nich podmiot uprawniony , Dzisiaj chciała znowu wysylac wniosek , ten sam , już trzeci raz. Potrzebowala mojego podpisu . Odmówiłam , bo znow chciała wypelniać ten sam formularz — Bank bzwbk w Wałczu i Pile

    krysia Odpowiedz
  • W końcu po długim okresie oczekiwania ( i reklamacji), odebrałem „zbiorczą” informacje kilka dni temu.

    Motyw przewodni 4 kartek A4 to „brak odpowiedzi „. Wszystkie banki spółdzielcze i skoki olały sprawę, w tym uwaga Mbank! ( brak odpowiedzi, w którym mam konto jak nic).

    BZWBK, Alior bank i pochopne, Credit nawet odpowiedział ( mimo zamknięcia , status „nieprowadzony), Millenium, Ideabank ( techniczny do lokat) i BGŻ optima( zamknięty 9.09).

    Nic nie warte świstki papieru, skoro 95 % banków/ kas nie raczyło odpowiedzieć.

    Rob231 Odpowiedz
    • Nieprawda, spółdzielczych jest ponad 500, a domyślam się, ze nie odpowiedziało „jedynie” ponad 100.

      Artur
  • @admin: zrób aktualizację tego artykułu po sprawa ma się naprawdę kiepsko. Ostatnio w odpowiedzi na moje zapytanie dostałem tylko info o „braku odpowiedzi” banków spółdzielczych, a największych banków w ogóle nie było w zestawieniu! Co robić w takiej sytuacji, do kogo skarżyć się?

    broker Odpowiedz
    • Jeśli nie było w zestawieniu, to znaczy że odpowiedziały, że nie posiadasz tam rachunków.

      Artur
  • W Smart/Nest dla „obcych” już 30 zł.

    Don Quijote de la Mancha Odpowiedz
  • Odkopię temat.

    Czy ktoś ostatnio korzystał z tej metody sprawdzania swoich kont. Poprawiło się coś? Jest dalej jak było że kupa banków spółdzielczych daje „brak odpowiedzi”? Ceny się na pewno pozmieniały ale może przypadkiem w którymś banku dalej można zrobić to tanio a jakby online to już w ogóle bajka?
    Ktoś ma jakieś doświadczenia w temacie to proszę o odzew

    jankos Odpowiedz
  • Skomentuj

    Chcesz mieć pewność, że nikt inny nie podpisze się twoim nickiem? Zarejestruj się (lub zaloguj) na LiveSmarter!

    Ostatnie wpisy