Kilka dni temu Agora rozesłała maile do uczestników promocji „Tankuj korzyści” z prośbą o uzupełnienie swoich danych w celu odbioru premii. Nowi klienci mogli zdobyć w promocji nawet 110 zł, a obecni – do 60 zł. Wygląda jednak na to, że część klientów informacji o premii nie otrzymało. Sprawdźmy więc co jest powodem takiej sytuacji i w jaki sposób możemy walczyć o premię.
Problemy nowych i obecnych klientów
Problemy występujące w promocji były dwa. Pierwszy z nich dotyczył nowych klientów i zgód marketingowych wymaganych do wzięcia udziału w promocji, które były wymagane. Z naszych informacji wynika, że zgody zaznaczane podczas wnioskowania w chwili obecnej… niekoniecznie są zaznaczone w bazie banku. Innymi słowy nawet, jeśli wyraziliśmy wymagane zgody, to bank teraz może twierdzić, że tak nie było. Jeśli macie taki przypadek to nie pozostaje nic innego, jak reklamować tę kwestię. Problem leży po stronie banku i powinien zostać rozwiązany.
Drugi z problemów wygląda na nieco bardziej złożony. Zgodnie z regulaminem obecni klienci zwiększając swoje saldo lokat w banku mogli zgarnąć 50 zł premii. Pierwsze podejrzenia padają więc na ten punkt i możliwość innej interpretacji przez bank. Sprawdźmy więc jeszcze raz jakie zadania (związane z lokatami) mieliśmy wykonać, aby zgarnąć obiecaną premię.
Zwiększenie salda
Pierwszy wymóg:
za pośrednictwem Systemu Bankowości Elektronicznej na stronie Partnera pod adresem: konto.toyotabank.pl do dnia 28.03.2016 roku zwiększyć saldo posiadanych na dzień 27.01.2016 r. depozytów poprzez założenie co najmniej jednej lokaty Plan Depozytowy na 100 dni – do otrzymania premii wymagane jest założenie lokaty na kwotę minimum 10 000 zł.
Tu sprawa jest dosyć jasna. Promocja wymagała od nas założenia przynajmniej jednej lokaty Plan Depozytowy na 100 dni o wartości 10 000 zł, która zwiększy saldo depozytów posiadanych w banku na dzień 27.01.2016. Czyli zakładamy nową lokatę, saldo się zwiększa – warunki spełnione.
Utrzymanie salda przez 30 dni
Drugi wymóg:
utrzymać saldo depozytów, które Obecny Klient Banku posiada w Banku z dnia 27.01.2016 roku przez co najmniej 30 dni licząc od dnia założenia lokaty Plan Depozytowy na 100 dni
Z wstępnych informacji przesyłanych przez was wynika, że to właśnie powyższy punkt regulaminu spowodował nienaliczenie premii. Dlaczego? Moja interpretacja jest następująca: jeśli w dniu 27.01.2016 saldo depozytów wynosiło np. 7000 zł, to przez kolejne 30 dni (od dnia założenia lokaty Plan Depozytowy) nie mogło ono spaść poniżej tej kwoty. Sam z resztą wykonałem następujące transakcje na rachunku:
- 27.01 – saldo lokat wynosi 7000 zł
- 9.02 – zakładam Plan Depozytowy na 100 dni na 10 000 zł
- 10.02 – zakładam Plan Depozytowy na 100 dni na 10 000 zł
- 26.02 – kończy się lokata na 7000 zł
Czyżby więc bank inaczej interpretował ten fragment? Jeśli założymy, że bank oczekiwał utrzymania konkretnych, starych lokat przez 30 dni, to wszystko się zgadza. W moim wypadku nie powinienem był więc pozwalać lokacie o wartości 7000 zł aby się zakończyła, tylko przedłużył ją na kolejny okres (z kiepskim oprocentowaniem).
Do tej pory spotykaliśmy się zawsze z interpretacją, że saldo lokat to całościowe saldo wszystkich lokat jakie mamy w banku. Tymczasem tutaj musiałoby być inaczej – ale w takim wypadku punkt regulaminu powinien zostać zapisany następująco – tak, aby nie było wątpliwości:
utrzymać saldo każdego z depozytów, które Obecny Klient Banku posiada w Banku z dnia 27.01.2016 roku przez co najmniej 30 dni licząc od dnia założenia lokaty Plan Depozytowy na 100 dni
Kontakt infolinii: jest jeszcze ciekawiej, niż się wydawało
I kiedy wszystko skazywało na to, że powyższy trop jest poprawny, chwilę po publikacji artykułu otrzymałem telefon z call center banku m.in. z powodu kończących się lokat i propozycją lepszego oprocentowania (2,55% zamiast standardowych 2,4%). Oprócz tego konsultantka sama z siebie zauważyła, że nie otrzymałem premii w promocji z Agorą, ponieważ… nie wyraziłem zgody na przesyłanie informacji handlowych. Problem w tym, że ta zgoda dotyczyła tylko nowych klientów banku. Wygląda więc na to, że to nie saldo było problematyczne, ale zgoda, która i tak nie jest potrzebna.
Oczywiście nie zgodziłem się z konsultantką, poprosiłem o wskazanie punktu w regulaminie który wymaga zgód i po kilkudziesięciu sekundach przyznała mi rację i obiecała dać znać jutro – po konsultacji z działem, który kazał dzwonić do klientów w tej sprawie. No cóż, bank chciał dobrze (przyznać premię pomimo niespełnienia warunku przy jednoczesnym naprawieniu tej sytuacji) a wyszło na to, że sam nie potrafi czytać regulaminów :-)
Co robić dalej?
Gorąco zachęcam do składania reklamacji do organizatora promocji, czyli firmy Agora. Trzeba jednak pamiętać, że pełnią oni rolę pośrednika i to bank przekazał im takie, a nie inne informacje. W reklamacji wystarczy napisać, że bank wymagał utrzymania salda depozytów przez 30 dni oraz nie wymagał wyrażania zgód marketingowych.
Liczę na to, że bank pozytywnie rozpatrzy takie przypadki – skala problemu nie jest duża (kilkadziesiąt osób o których wiem). Toyota Bank stara się z resztą być przyjaznym bankiem (mało kto premiuje obecnych klientów) i uzyskałem zapewnienia, że wszystko zostanie sprawdzone – musicie tylko złożyć reklamacje.
PS. Przy okazji dajcie znać w komentarzach, czy chcecie by powstawały wpisy przypominające o konieczności uzupełnienia danych przy okazji różnych promocji. Ostatnio tego nie robię – być może warto przywrócić tę tradycję? Co myślicie?