Pod ostatnim, bardzo popularnym wpisem o płatnościach kartą w Żabce pojawiło się ostatnio kilka komentarzy, w których opisujecie problem z płatnościami dokonywanych od początku roku. Pisaliśmy tam, że w ciągu (prawdopodobnie dowolnych) 30 dni nie powinniśmy dokonywać płatności na sumę większą niż 5 tysięcy złotych. Sprawdziliśmy czy Żabka faktycznie ogranicza usługę oraz czy problem leży w tym, czy może w innym miejscu.
Warunki spełnione
Na początek garść faktów: ostatnia wpłata testowaną przez nas kartą dokonywana przez Żabkę nastąpiła zaraz przed świętami: 23.12. Jej kwota wynosiła niecały tysiąc złotych, a przelew powędrował na konto w mBanku. Kilka dni wcześniej (około 4.12) zlecona była płatność na konto w Alior Sync na kwotę 1900 PLN. Na to samo konto przelewane było również 1814 PLN dokładnie miesiąc wcześniej. Poza tymi operacjami Alior Sync nie był już używany.
Widzimy więc, że zarówno w ciągu ostatnich 30 dni jak i w ciągu ostatniego i bieżącego miesiąca suma płatności nie przekroczyła 5 tysięcy złotych. Wczoraj postanowiliśmy spróbować zapłacić rachunek na kwotę 1814 PLN na to samo konto co poprzednio (w Syncu). Na początku kasjer przepisał numer rachunku, jednak w momencie kiedy zauważył wysoką kwotę poinformował, iż od nowego roku system nie przepuści płatności na więcej niż tysiąc złotych. Aktualizacja: prawdopodobnie to nie wina kwoty (patrz dalej).
Próbujemy więc na kwotę niższą, czyli 900 PLN („na raty”). I tu niespodzianka – po wpisaniu numeru konta bankowego (które system zaakceptował) podczas próby płatności sprzedawcy pojawił się magiczny komunikat „Niemożliwa płatność” (lub bardzo podobnie). Warto podkreślić, iż nie nastąpiła jeszcze próba płatności karta, dlatego od razu wykluczyliśmy ograniczenie danej karty kredytowej (lub debetowej).
Żabka musi więc blokować dane płatności albo na podstawie karty klienta KIK, albo na podstawie numeru konta bankowego, na które chcemy przelać środki. Dziś postanowiliśmy więc wydrukować nowy rachunek, na mniej niż tysiąc złotych, na który dotychczas nie były dokonywane płatności rachunków. Problemu na szczęście nie było – płatność przeszła bez problemów.
Zbieraj premię, wykorzystuj do zapłaty rachunków
Wydaje się więc, iż Żabka blokuje płatności na numery, z których wcześniej korzystaliśmy, a które wzbudziły podejrzenia systemu. W tym konkretnym przypadku (dwie płatności na prawie 2 tys. PLN) być może przesadziliśmy z wysokością rachunków, co mogło doprowadzić do zbanowania. Ciężko jednak to jednoznacznie stwierdzić.
Jak rozwiązać problem? Radzimy korzystać z kilkunastu kont bankowych – jeśli jedno z nich zostanie zablokowane, bez problemu dokonamy płatności na inne. Wielu z was zapewne posiada kilka kont (np. zakładanych by zgarnąć premię), do których spokojnie można dołożyć konto oszczędnościowe i zwiększyć pulę numerów. Pamiętajcie tylko, iż w przypadku kont oszczędnościowych nie zawsze możliwy jest przelew zewnętrzny (np. KO w Millennium nie pozwala na przelanie środków z obcego konta).
A jak u was z płatnościami w Żabce?