Prawie rok temu na blogu pojawiła się niezapomniana promocja banku BNP Paribas. W bardzo łatwy sposób można było wtedy zgarnąć tablet o wartości około 400 zł. Niestety bank popisał się nieznajomością swojego regulaminu i chciał przyznać nagrody jedynie garstce klientów. Na szczęście m.in. po naszej interwencji nagrody otrzymali wszyscy. Dziś, po upływie roku, piszemy o dwóch kwestiach: po pierwsze kiedy i w jaki sposób można wypowiedzieć umowę rachunku tak, aby nie zapłacić regulaminowej kary, a po drugie w jaki sposób możliwe było zgarnięcie dodatkowych odsetek z uwagi na opóźnione wydanie obiecanej nagrody :-)
Kiedy mogę zamknąć iKonto BNP Paribas?
Zacznijmy od początku: do promocji „iKonto BNP Paribas z Tabletem” mogliśmy przystępować w dniach 5-14 sierpnia 2014. Umowa podpisywana była przez internet, dlatego najprościej sprawdzić kiedy ją zawarliśmy szukając w swojej skrzynce mailowej wiadomości o tytule „iKonto – potwierdzenie założenia rachunku”.
W moim przypadku wniosek złożony został 7 sierpnia, a konto aktywowano 8 sierpnia. Kiedy więc mogę zamknąć rachunek?
Zgodnie z regulaminem:
Uczestnik przystępując do Sprzedaży Premiowej wyraża zgodę na to że w przypadku, gdy wypowie umowę o prowadzenie iKonta BNP Paribas Banku Polska S.A. w okresie do 12 miesięcy od daty jej zawarcia jest zobowiązany do zwrotu Bankowi wartości nagrody, która wynosi 400 zł i jednocześnie oświadcza, iż upoważnia BNP Paribas Bank Polska S.A. do obciążenia jego iKonta BNP Paribas Banku Polska S.A. wartością nagrody.
Aby spełnić ten warunek konieczne jest wypowiedzenie umowy po regulaminowych 12 miesiącach od daty jej zawarcia, czyli w moim przypadku najwcześniej 9 sierpnia. Trzeba tu pamiętać, że okres wypowiedzenia wynosi 30 dni, więc konto teoretycznie powinno zostać zamknięte w dniu 7 września. Pamiętajmy, że prowadzenie konta jest darmowe, o ile wpłynie na nie 1000 zł miesięcznie – warto spełnić ten warunek na początku ostatniego miesiąca, aby uniknąć ewentualnych kosztów (niektóre banki pobierają opłatę nawet, jeśli konto jest w trybie wypowiedzenia).
Jeśli jeszcze tego nie zrobiliśmy, to zamknąć możemy również kartę debetową, której prowadzenie kosztuje 6 zł (o ile nie wydamy 200 zł w danym miesiącu kalendarzowym). Regulamin nic nie mówi o terminie, w którym możemy to zrobić, więc wielu czytelników kartę zamknęło już kilka miesięcy temu. Ewentualnie termin zamknięcia karty i konta możemy nieco przesunąć, ponieważ bank ciągle zwraca 3% wartości transakcji w internecie (płacąc przez PayU).
Jak zamknąć konto w BGŻ BNP Paribas?
Zgodnie z informacjami uzyskanymi na infolinii banku wniosek o zamknięcie rachunku możemy złożyć osobiście w oddziale, wysyłając wypowiedzenie pocztą lub dzwoniąc na infolinię (numer 801 321 123 lub 22 566 99 99). W przypadku drugiej opcji, czyli wysyłki dokumentu, możecie skorzystać np. z szablonu przygotowanego przy okazji promocji innego banku (zmieniając dane na: Bank BGŻ BNP Paribas S.A., ul. Kasprzaka 10/16, 01-211 Warszawa).
Jak walczyć o swoje prawa – historia czytelnika
Na koniec w ramach ciekawostek historia naszego czytelnika, który postanowił walczyć do końca zgodnie z instrukcjami, jakie przekazaliśmy w jednym z artykułów. Historia ta może wam się jeszcze kiedyś przydać – będziecie wiedzieć jak, mniej więcej, wygląda schemat walki klienta z bankiem. Zastanawiamy się, czy ciągle nie jest możliwe skorzystanie z tej samej drogi i wywalczenie odsetek :-)
W każdym razie oddajemy głos Łukaszowi:
Należę do grupy tych „szczęśliwców” którzy po przeczytaniu regulaminu promocji uznali że nie ma co się spieszyć z wydatkami bo wszyscy jej uczestnicy dostaną tablety. Więc byłem zaskoczony, kiedy 9 października 2014 dostałem informację, że nie otrzymam nagrody ponieważ nie jestem uczestnikiem promocji. Napisałem wtedy przydługą reklamację
W związku z informacją z dnia 9 października 2014 r. otrzymaną od Banku za pomocą środków komunikacji elektronicznej o nieprzyznaniu mi nagrody w postaci tabletu Samsung Galaxy Tab P3 Lite SM-T110 wnoszę o zmianę decyzji i niezwłoczne nadesłanie mi przyrzeczonej nagrody bądź jej równowartości (400zł zgodnie z pkt. IV.5 Regulaminu Promocji) w przypadku gdyby występował brak towarów danego rodzaju na rynku.
Zgodnie z pkt. IV.1 Regulaminu Promocji:
Uczestnik nabywa prawo do nagrody – tabletu Samsung Galaxy Tab P3 Lite SM-T110 jeśli spełni łącznie następujące warunki:
1) w okresie trwania Sprzedaży Premiowej kliknie w banner reklamowy z wizerunkiem tabletu i informacją o sprzedaży premiowej. Wypełni wniosek o otwarcie iKonta BNP Paribas Banku Polska S.A. i dokona przelewu identyfikującego,
2) do 30.09.2014 aktywuje iKonto w BNP Paribas Banku Polska S.A. i wykona transakcje kartą debetową na kwotę przynajmniej 400 zł.
oraz pkt. V.1 Regulaminu Promocji
Każdemu Uczestnikowi, która spełni warunki Sprzedaży Premiowej opisane w dziale IV Regulaminu, Bank przyznaje tablet Samsung Galaxy Tab P3 Lite SM-T110.
Nabyłem prawo do uzyskania od Państwa nagrody w postaci tabletu Samsung Galaxy Tab P3 Lite SM-T110. W żadnym z ww. punktów regulaminu na który zgodziły się obie strony umowy nie ma informacji o uznaniowości przyznania nagrody. Chciałbym zauważyć, że co prawda BNP Paribas zastrzegł sobie w pkt. II.1 Regulaminu Promocji możliwość wcześniejszego zakończenia promocji, ale nastąpiło to już po przystąpieniu przeze mnie do niej.
Dodatkowo oczekuję od państwa propozycji rekompensaty za złamanie przez Państwa pkt. V.5. Regulaminu Promocji:
Tablet Samsung Galaxy Tab P3 Lite SM-T110 zostanie wysłany za potwierdzeniem odbioru na adres korespondencyjny podany we wniosku o Konto do dnia 10 października 2014 r.Chciałbym również zaznaczyć, iż w przypadku odmownego rozpatrzenia reklamacji, bądź braku odpowiedzi na nią – zostanie ona przekazana do organów wymienionych w pkt. VI.7 Regulaminu Promocji.
Odpowiedź na niniejszą reklamację proszę przesłać w formie pisemnej na adres korespondencyjny zarejestrowany w systemie BNP Paribas.
Reklamacja ta została wysłana przed ogłoszeniem przez prezesa banku oświadczenia, w którym zrzuca na klientów winę za zamieszanie i jednocześnie obiecuje wszystkim wysyłkę tabletów.
Ponieważ uznałem, że pomimo tego Bank powinien na moją reklamację odpowiedzieć – to po upływie 30 dni (od otrzymania przez Bank mojej reklamacji) napisałem kolejną. Termin 30 dni wziąłem ze strony Banku, który to obiecuje że w takim terminie rozpatruje reklamacje. 20 listopada 2014 wysłałem reklamacje do reklamacji:
W związku z brakiem odpowiedzi w regulaminowym terminie do 30 dni kalendarzowych na moją reklamację dotyczącą rekompensaty za złamanie przez BNP Paribas Bank Polska SA (zwany dalej Bankiem) pkt. V.5. Regulaminu Sprzedaży Premiowej „iKonto BNP Paribas z Tabletem” (zwany dalej Regulaminem) brzmiącym następująco:
Tablet Samsung Galaxy Tab P3 Lite SM-T110 zostanie wysłany za potwierdzeniem odbioru na adres korespondencyjny podany we wniosku o Konto do dnia 10 października 2014 r. Uznaję tą reklamację za rozpatrzoną pozytywnie.
Ponieważ Bank nie przedstawił swojej propozycji rekompensaty za złamanie pkt. V.5. Regulaminu, oczekuję od Banku analogicznego postępowania jak w przypadku, gdy klient nie wywiązuje się z zobowiązań wobec banku. Tak więc, zgodnie z Tabelą prowizji i opłat za czynności bankowe wykonywane na rzecz osób fizycznych (nieprowadzących działalności gospodarczej) z dnia 23 października 2014 (zwaną dalej Tabelą), oczekuję przelania na moje konto prowadzone w Banku następujących rekompensat:
1. Za każdą reklamację wysłaną przeze mnie do Banku: 15 zł (zgodnie z opłatą w Rozdziale II.I.3 Tabeli).
2. Odsetek ustawowych od wartości tabletu (400 zł, zgodnie z pkt. IV.5 Regulaminu) za każdy dzień zwłoki w wysyłce tabletu liczony od 10 października 2014.Chciałbym również zaznaczyć, iż w przypadku odmownego rozpatrzenia reklamacji, bądź braku odpowiedzi na nią – zostanie ona przekazana do organów wymienionych w pkt. VI.7 Regulaminu.
Również i ta reklamacja nie wywołała potrzeby odpowiedzi ze strony Banku. Dlatego po kolejnych 30 dniach (plus minus :-)), a dokładnej 31 grudnia 2014, zapukałem do Arbitra Bankowego. Przyznam się szczerze, że bez zbytniej wiary w sukces. Ale mogę stracić 20 zł w imię zasad…
ŻądanieW związku z niewywiązaniem się przez BNP Paribas Bank Polska SA (zwany dalej Bankiem) z zapisów własnego regulaminu dotyczącego promocji „iKonto BNP Paribas z Tabletem” (zwany dalej Regulaminem – w załączniku) oczekuję następujących rekompensat:
1. 15 zł za każdą reklamację wysłaną przeze mnie do Banku w niniejszej sprawie – wysokość rekompensaty zgodna jest z opłatą w Rozdziale II.I.3 Tabeli prowizji i opłat za czynności bankowe wykonywane na rzecz osób fizycznych (nieprowadzących działalności gospodarczej) z dnia 23 października 2014.2. Odsetek ustawowych od wartości tabletu (400zł zgodnie z pkt. IV.5 Regulaminu) za każdy dzień zwłoki w wysyłce tabletu liczony pomiędzy dniem 10 października 2014 (najpóźniejszym dniem wysyłki zgodnie z pkt. V.5 Regulaminu a dniem 19 listopada, kiedy tablet został wysłany.
Łączna kwota: 35,70 zł (słownie: trzydzieści pięć złotych i siedemdziesiąt groszy)
UzasadnienieZgodnie z pkt V.1 Regulaminu Bank przyznaje tablet każdemu uczestnikowi promocji – jeśli spełni on warunki określone w pkt IV Regulaminu. Zgodnie z korespondencją otrzymaną z Banku 9 października (w załączniku) uczestniczyłem w niniejszej promocji – tak więc spełniłem warunki określone w pkt IV regulaminu. Dodatkowo fakt spełnienia wszystkich warunków promocji jest podkreślony przez to, iż otrzymałem tablet od Banku pod koniec listopada 2014 (załącznik).
Kwota wnioskowana w pkt. 1 moich żądań wynika z zasady symetryczności postępowania na linii klient-bank i jest analogiczna do opłaty, jaką pobiera bank za każdy swój monit wysyłany do klienta.
W przypadku gdy Bank odrzuci wszystkie roszczenia powołując się na fakt iż nie jestem uczestnikiem promocji poprzez niespełnienie pkt. II.1 Regulaminu – proszę o pisemne potwierdzenie ze strony Banku faktu iż Regulamin, a w szczególności pkt.IV.5, nie dotyczy mojej osoby.Załączniki:
1. Pismo reklamacyjne z 10 października 2014r.
2. Pismo reklamacyjne z 20 listopada 2014r.
3. Oświadczenie o braku odpowiedzi banku na pisma reklamacyjne
4. Regulamin promocji „iKonto BNP Paribas z Tabletem”
5. Wydruk emaila od Banku w sprawie nieprzyznania tabletu
6. Wydruk emaila od Banku przyznający tablet
7. Potwierdzenie przelewu opłaty na rzecz Arbitra Bankowego
8. Potwierdzenia wpłynięcia pism reklamacyjnych do Banku
Cóż, Arbiter najwyraźniej jest stroną z którą Bank się liczy – to i dostałem w końcu odpowiedź na moje reklamacje. Negatywną oczywiście….
Szybki skok o 7 miesięcy – bo tyle zajęło Arbitrowi rozpatrzenie tej sprawy i rezultat:
Mała rzecz – a cieszy :-)
Bank pokazał jak poważnie traktuje swoich klientów i własne regulaminy – dlatego ja, jak tylko minie te regulaminowe 12 miesięcy, zamykam konto i nie chce mieć już z nim nic wspólnego.