Błędy, przez które nie zdobywacie nagród w promocjach bankowych – case study

Wczoraj po południu większość uczestników promocji „50 zł na Allegro z Nest Bankiem” otrzymała obiecane nagrody. Prawie 400 bonów trafiło na wasze skrzynki mailowe ponad miesiąc przed czasem, a z maili zwrotnych wiem, że niektóre nagrody zostały już nawet wykorzystane. Z drugiej strony wiem również, że prawie setka osób bonów nie mogła (jeszcze) otrzymać. Jako organizator promocji mogłem dokładnie przyjrzeć się całemu procesowi i, mówiąc szczerze, nieco się przeraziłem. Nie dziwi mnie już, że niemal po każdej większej akcji na blogu spotkać można komentarze osób, które obiecanej nagrody nie dostały. Ilość, częstotliwość i różnorodność popełnianych błędów była naprawdę spora. Nie piszę o tym dlatego, żeby kogoś wyśmiać czy wskazać palcem – w końcu wszyscy popełniamy błędy (m.in. ja, o czym za chwilę). Wierzę, że dzięki takim artykułom będziecie lepiej wyłapywać istotne warunki promocji i nie stracicie szans na zdobycie premii przez drobne zaniedbania. A przecież o to chodzi, żeby z promocji wyciskać to, co najlepsze :-)

Kto jest bez winy niech pierwszy rzuci kamień

Kiedy dogrywałem zasady promocji z Nest Bankiem wiedziałem, że oferta powinna zainteresować przynajmniej kilkadziesiąt osób. Choć są banki, które nowym klientom oferują nawet kilkaset złotych na start, to często po zdobyciu premii ich konto nadaje się tylko do… zamknięcia. W przypadku Nest Konta wiele osób i tak chciało założyć ten rachunek z innych względów i tylko czekało na pretekst w postaci premii. Przypominam, że konto jest całkowicie darmowe (w tym obsługa karty debetowej i wypłaty z bankomatów), a dodatkowo oferuje bardzo dobrą ofertę oszczędnościową: 4% na Lokacie Witaj, premię na koncie Rodzinne Oszczędności, a kilka dni temu – 2,6% na 2-miesięcznej lokacie (ciągle dostępnej w wersji 2-letniej). Biorąc pod uwagę fakt, że promocja miała trwać niespełna 4 dni uznałem, że wysyłanie zgłoszeń przez formularz kontaktowy będzie zupełnie wystarczające. Nawet nie wiecie, jak bardzo się pomyliłem…

Po publikacji wpisu w mediach społecznościowych i wysłaniu newslettera redakcyjna skrzynka mailowa zaczęła pękać w szwach. Nie byłby to problemem gdyby nie fakt, że nie wymagałem żadnego formatu przesyłanych danych. Każdy wysyłał maila o innym tytule i z inną treścią. A ponieważ dane musiałem zebrać do jednego pliku, to łącznie straciłem dobrych kilka godzin na robieniu operacji „kopiuj-wklej”. Ponad 500 zgłoszeń (niektóre zduplikowane) dały kilka tysięcy zbędnych kliknięć (kopiuj, zmień zakładkę, wklej, zmień zakładkę – i tak min. trzy razy). W pewnym momencie zdałem sobie sprawę z przewrotności sytuacji: piszę bloga o tym jak żyć mądrzej, a sam klikam bezsensownie ctrl+c, ctrl+v. Mówią, że szewc bez butów chodzi – i coś w tym chyba jest… :)

Skrzynka mailowa LiveSmarter po promocji Nest Banku
Skrzynka mailowa wyglądała mniej więcej tak… :)

Niepełne zgłoszenia

Niestety powyższy problem okazał się znacznie poważniejszy, niż myślałem. Szybko zauważyłem, że przez brak dedykowanego formularza do wpisywania konkretnych danych niektóre przesyłane przez was zgłoszenia są niekompletne. Choć promocja wymagała przekazania pięciu danych (imię, nazwisko, adres e-mail, numer wniosku oraz numer kliknięcia) to bardzo często otrzymywałem wiadomości bez jednego z numerów. Miałem również wiadomości z błędnym numerem (błędy typu kopiuj-wklej) albo nawet… bez żadnego numeru :)

W przypadku tej promocji prosiłem jednak o oba numery z premedytacją. Wiedziałem bowiem, że wystarczy mi tylko jedna z tych dwóch danych i prosiłem o drugą dla pewności. Wiem również, że niektóre osoby na niektórych przeglądarkach miały problem z generowaniem ID kliknięcia, dlatego traktowałem to testowo. Zwracam tylko uwagę na jedno: czytajcie dobrze regulaminy oraz prześwietlenia ofert na LiveSmarter. Staram się, aby każdy z wpisów był maksymalnie krótki i treściwy, bo dzięki temu łatwo wam wyłapać wszystkie detale i poprawnie złożyć wniosek (w przeciwieństwie do opisów na innych stronach, które są często tworzone pod… roboty internetowe – tak, aby być na wysokiej pozycji w wynikach Google). Z resztą jeśli macie jakiekolwiek uwagi co do tego jak tworzyć jeszcze lepsze opisy, to dajcie znać. Ja mam pewien pomysł na jeszcze prostsze przekazywanie treści, który być może przetestuję już niedługo :)

Brak spełnionych warunków

Po ogarnięciu skrzynki mailowej i wyjaśnieniu problemu brakujących danych z kilkudziesięcioma czytelnikami nadszedł czas na pierwszy raport z banku. Szybko okazało się, że jest całkiem nieźle – sporo osób założyło konto, byli również tacy, co wykonali wymagany przez regulamin przelew jeszcze w lutym i mogliby otrzymać nagrodę jeszcze wcześniej. Jak widać dla chcącego nic trudnego i wiele osób wolało spełnić warunki od razu – tak, aby o nich nie zapomnieć. Nie bez powodu.

Jeśli chodzi o zapominanie… drugi, niemal finalny raport pokazał, że ponad 10% uczestników promocji nie spełniło jej warunków, choć oficjalnie czas się skończył. Głównym powodem był brak przelewu kwoty min. 100 zł z Nest Banku do innego banku. Zdarzyło się kilka przypadków braku aktywacji konta oraz odrzucone przez bank wnioski ze względu na niezgodność danych w przelewie – choć w większości takie osoby składały drugi, poprawny już wniosek (wybierając kuriera).

Co zrobiłem widząc, że kilkadziesiąt osób pozbawia się nagrody? Wysłałem do nich maila z prośbą o wykonanie przelewu. Choć wiadomość otrzymaliście w kwietniu (czyli po oficjalnym terminie przewidzianym przez regulamin – niestety nie mogłem wcześniej), to już połowa osób zapominalskich warunki spełniła i nagrody (wczoraj) otrzymała. Tu jeszcze raz dodam, że nie zawsze by tak było i wszystko zależy od dobrych chęci organizatora, ale również samego banku. Tu duży plus dla Nest Banku, że poszedł nam rękę.

Ciekawy jest również sam aspekt niespełnienia warunków. Okazuje się, że w większości przypadków brak przelewu nie wynikał z zapominalstwa ale, nazwijmy to, z „roztargnienia”. Zamiast wykonać przelew zewnętrzny z Nest Banku wykonywaliście przelew do Nest Banku :) Były też przypadki niższych kwot czy płatności kartą. Dlatego jeszcze raz zachęcam do dokładnego wertowania wpisów i pytania w komentarzach jeśli czegoś nie rozumiecie. Lepiej zadać pytanie (nawet, jeśli dla niektórych może być głupie – w końcu każdy kiedyś zaczynał), niż stracić premię.

Niestety są osoby, które maila z przypomnieniem prawdopodobnie nie przeczytały i obawiam się, że premii mogą nie dostać :( Jeśli jednak należysz do tych osób – wykonaj przelew jak najszybciej, być może jeszcze nie wszystko stracone.

Na koniec jeszcze jedna uwaga. W wielu promocjach spotkać można wiele komentarzy osób, które miały problemy z założeniem konta bo kurier nie dojechał, konsultant nie zadzwonił, przelew nie wyszedł i tak dalej. Zwracam uwagę, że czasem nam się wydaje, że skala problemu jest duża. Tymczasem w powyższej promocji dosłownie na palcach jednej ręki mogę policzyć przypadki osób, które nie mogły spełnić warunków promocji (a miały na to miesiąc), bo nie otworzyły konta z błędu banku, a raczej firmy pośredniczącej. Pamiętajmy, że w internecie większość osób tylko czyta – nieliczni piszą. Czasem podejmujemy decyzje na podstawie jednego czy dwóch negatywnych komentarzy, choć kilkaset innych osób jest zadowolone – tylko o tym nie mówi. Mam tu nie tylko na myśli promocje bankowe, ale choćby nawet zakupach w internecie.

Ufff… To z grubsza tyle. Przypominam, że jakiś czas temu napisałem podobny artykuł o efektywnym korzystaniu z promocji bankowych. Wpis jest ciągle aktualny i porusza nieco inne, równie ważne aspekty. Na przykład takie, że nie zawsze bank jest organizatorem promocji (taaaak, dzwoniliście na infolinię Nest Banku pytać kiedy będą bony, choć ani bank nie był organizatorem promocji, ani termin wysyłki nie został przekroczony). Dodam również, że już niedługo rozstrzygnie się inna promocja organizowana tylko na LiveSmarter (z Kontem Godnym Polecenia w BZWBK), a wczoraj wysłałem również listy z bonami Sodexo do osób, które brały udział w jesiennej akcji Banku Millennium. Swoją drogą tam również wyszła ciekawa sytuacja, bo kilka osób… nie odpisało na maila z prośbą o dane do wysłania bonu. A wiem, że maile do skrzynek trafiły, bo inni bez problemu na nie odpowiedzieli.

PS. Korzystając z okazji życzę wszystkim zdrowych i pogodnych Świąt Wielkiej Nocy! Oby zajączki i kurczaczki przynosiły wam jak najwięcej prezentów (o ile zechcecie je odebrać ;-)). Dziękuję wszystkim za czytanie i komentowanie bloga, bo bez was nie mógłbym dzielić się takimi przemyśleniami.

Nie przegap!

Komentarze

  • Czasem wydaje się że spełnianie warunków niektórych promocji jest banalnie proste i odkładamy to na pózniej i w konsekwencji do tego nie wracamy. Brawa dla autora za wyrozumiałość i prace jaka włożył w swoja cześć pracy ktora sie podjął. Ja nie mam jeszcze konta w nest ale kolejną propozycje (pretekst) będę musiał juz przyjąć po tym jak zamknąłem sobie niechcący konto w Orange Finanse skuszony 40zł za odwołanie zamknięcia konta… Straciłem darmowe doladowania i dobre procenty na KO. Cóż, kolejny dowód że trzeba byc czujnym i wkładać troche wysiłku w te z pozoru ,,darmowe pieniadze” Pozdrawiam :-)

    Michal.o Odpowiedz
    • Z 40 zł w Orange Finanse skorzystałem wraz z członkiem rodziny. U mnie wszystko ok, ale u członka rodziny okazało się, że konsultant, który dzwonił wycofać wypowiedzenie aktywował okazję w Strefie Korzyści, ale wypowiedzenia nie anulował. 3 dni przez zamknięciem konta zastrzegli kartę i członek rodziny przypadkiem chcąc zapłacić kartą w ramach okazji ze Strefy Korzyści zauważył, że karta jest zastrzeżona i musiał poświęcić 15 min na infolinii, aby przywrócić konto w OF (planowane zamknięcie miało nastąpić za 3 dni). Tutaj trzeba było jeszcze wcześniej zobaczyć we wnioskach czy faktycznie po telefonie wniosek o zamkn. został anulowany

      Gruby Rychu
  • oj tak, nieraz była wtopa, np. u mnie, ostatnio załozyłem konto 360 w millenium, myslalem ze korzystam z promocji zwrotow za zakupy, jednak jak sie okazało nie spełniłem warunków bo… poprzednie konto zamknąłem dużo później niż mi się pierwotnie wydawało. Trzeba mocno sprawdzać i chyba wszystko notować, jakiś pamiętnik zakładanych/zamykanych kont z datami powinniśmy robić :)

    sunwoj Odpowiedz
    • to prawda – albo zapisywać, albo zachowywać dokumenty (ja mam specjalny segregator na oferty bankowe, czyli głównie umowy i wypowiedzenia ;))

      Michał
    • dokładnie, ja już taki robię od dłuższego czasu.

      Lenio
    • Ja również założyłem sobie taki zeszyt na każdej stronie opisana punkt po punkcie każda promocja i nie ma bata by nie spełnić warunków. Wystarczy sobie odhaczać po kolei punkt po punkcie co jest już zrobione :)

      DavidDave
    • Ja wrzucam wszystkie daty zamknięcia, złożenia wypowiedzenia, spełnienia warunku promocji do kalendarza google i ustawiam odpowiednio wcześniej przypomnienie. Na razie działa niezawodnie.

      Gruby Rychu
    • Również założyłem segregator. Trzeba być czujnym, bo łatwo przeoczyć jakiś szczegół. Mi niestety przepadł bon 400zł w citi, bo wedle konsultanta – co wydaje mi się możliwe, z perspektywy czasu – bank nie odnotował w jednym miesiącu zalogowania się do serwisu internetowego. I klops. Szkoda, ale mówi się trudno. Grunt to starać się wyciągać wnioski i nie popełniać tego samego błędu w przyszłości. :) Pozdrawiam i gratuluję Panu Michałowi rzetelnego i sumiennego podejścia do prowadzonego bloga.

      Fan
  • @admin z ciekawosci – konsultują z toba banki promocje?

    eh Odpowiedz
    • tak, choć częściej pośrednicy organizujący promocje niż same banki. Zdarzały się promocje, gdzie dzięki temu okresy karencji były skracane albo upraszczano warunki – choć przekonać do takiej zmiany nie jest łatwo i nie zawsze się udaje

      Michał
  • Chyba nie ma sensu chwalić sie wtopami w tym aspekcie, ale chyba najbardziej wkurzyło mnie ostatnio założone konto w BZ WBK w MoneyManii gdzie podobno zapomniałem zaznaczyć jakiejś zgody marketingowej. Stówka w plecy+telefony+brak zwrotów po przelewie groszow na rzekomo zamknięte konto… Nie chce mi sie przejść do oddziału po raz kolejny ale czuje ze czekają juz tam na mnie odsetki do zapłacenia za tak swietnie zamknięte konto… Dobrze ze przy tym wszystkim sa i udanie zgarniane promocje.

    Michal.o Odpowiedz
  • Czasem proste warunki sa trudne do spelnienia z powodu… samego banku. Podczas ostatniej promocji Konto Godne Polecenia BZWBK spelnilem wszystkie warunki, dokladnie sprawdzilem profil czy wszystko zaznaczylem, etc. i co? „Magicznie” odznaczyla mi sie w profilu zgoda na przetwarzanie danych w celach promocyjnych. Oczywiscie na nic zdala sie reklamacja bo „nie mamy zadnych logow potwierdzajacych zgode”.

    Logow nie maja, a ciekawe czy maja moj podpis pod umowa otwierajaca konto w GBP, ktorego nie otwieralem, a dziwnym sposobem mam :>

    alef Odpowiedz
  • Ja chciałam się podzielić swoim sposobem na ogarnięcie warunków promocji,z których korzystam (to w kontekście Twojej uwagi, by podzielić się swoimi pomysłami na lepsze opisy) – mianowicie: tworzę sobie numerowaną listę warunków i obok każdego wpisuję datę graniczną (jeśli taka jest); dla pewności wstawiam przypomnienie w kalendarzu. Dodatkowo, robię przegląd takich list w określonych odstępach czasu – jeśli warunek został już spełniony, odhaczam go na liście. Pozdrawiam :)

    Barbara Odpowiedz
  • Z tymi magicznie odznaczającymi się zgodami coś musi być na rzeczy…w BZWBK zdarza się, w ING to praktycznie norma, miałem też taką sytuacją w BGŻ BNP …Przypadek? Nie sądzę. Zdarza się to znacznie częściej gdy bank organizuje promo niż firma zewnętrzna. Czy banki grają fair?

    abc Odpowiedz
    • Potwierdzam założyłem konto w ING zgody zaznaczone na 10000% inaczej nie dało się wysłać wniosku. Po aktywacji konta jakież było moje zdziwienie kiedy zobaczyłem, że zgody nie są zaznaczone…

      DavidDave
  • Zrobiłem przelew na 200pln w marcu do skarbówki tzn do innego banku a pomimo to nagrody brak.

    Mario Odpowiedz
    • Już odpisałem w mailu, czemu nie ma bonu. Powód jest prosty: nie otrzymałem zgłoszenia do promocji :)

      Jeśli warunki zostały spełnione, to za miesiąc będzie bon :)

      Michał
  • Duże podziękowania dla admina – za dobrą robotę i troskę o nas. Sam zrobiłem przelew przychodzący zamiast wychodzącego, ale wszystko dobrze się skończyło i bon jest :)

    m Odpowiedz
  • tak wtopę zaliczyć łatwo stąd moje pytanie – kto to jest formalnie „posiadacz karty debetowej” – czy osoba która zawarła umowę o kartę ale jej nie aktywowała aby nie spełniać warunków bezpłatności jest „posiadaczem” karty? Dotyczy promocji przenoszenia kont do CA gdzie warunkiem wypłaty premii jest posiadanie karty w dniu wypłaty premii (ale przez 3 miesiące spełniania warunków należy tylko wpłacać 3 tyś zł) . Planuję aktywować kartę w ostatnim miesiącu aby tylko jeden miesiąc płacić nią 500 zł by była ona bezpłatna. Co sądzicie o takim sposobie i czy nie będzie to wykluczało z premii? Tak mam już inne karty którymi muszę machać i te dodatkowe 500 zł jest już problemem bez kombinowania z płazami i innymi billami.

    zenek64 Odpowiedz
    • To jest dobre pytanie. Też o tym myślałem, bo CA jest nielicznym bankiem, który dla karty oczekującej na aktywacje nie pobiera opłaty. W innym bankach nawet w TOiP piszą (Alior), że karta do aktywacji ma pobieraną opłatę.

      Gruby Rychu
  • Witam.
    Ja nie otrzymałem emaila z podaniem danych do wypłaty bonu.
    Dlaczego?

    Zbigniew Odpowiedz
    • Niestety nie widzę zgłoszenia z takiego adresu e-mail – prośba o podesłanie danych jeszcze raz (sam numer OTE wystarczy) – wyjaśnimy z bankiem

      Michał
  • Na błędach człowiek się uczy a jak ktoś frycowego nie zapłaci to się nie nauczy :).
    Z drugiej zaś strony, ADMIN, nieraz pisałem abyś uzupełniał pewne rzeczy w artykule w oparciu o komentarze. I tak np na gorąco, sławetne ING Po raz kolejny jest komentarz o rzekomo nie zaznaczonych zgodach. Takie zagrywki bankowe w artykule wręcz powinny zostać opisane/edytowane na czerwono. To jest ewidentna i bezczelna zagrywka banku. Ja zupełnie przypadkiem to wychwyciłem. W komentarzach zwracałem na to uwagę ale mam świadomość że nie każdy komentarze wszystkie jakie są przeczyta. Coś czuję że będzie lawina żalów że w tej promocji ING nie wypłaciło premii.
    Wesołych Świąt ! wszak nie tylko promocjami człowiek żyje czasami trzeba oderwać się od przyziemnych rzeczy….

    jojo Odpowiedz
    • racja, zaraz dorzucę. Niestety nie zawsze na bieżąco śledzę komentarze i wstyd się przyznać, że czasem nie czytam wszystkich, bo jest ich tak dużo.

      Michał
    • Potwierdzam. Ja też, ku zdziwieniu po zalogowaniu się na świeżo otwarte konto w ING (ostatnia promocja) zobaczyłem, że nie mam zaznaczonych zgód „marketindodych” ;), mimo iż wypełniając formularz je zaznaczałem. Wziąłem zatem i zaznaczyłęm w bankowości internetowej raz jeszcze jedną zgodę (tę na marketing elektroniczny). No, ale gdybym nie znalazł tego przypadkowo, to wielce prawdopodobne, że promocja mogłaby zostać nieuznana. Zatem coś jest na rzeczy i dobrze by było, abyśmy coś wymyślili, jak ustrzeć się tego typu „zagrywek”.

      Fan
  • Wcale mnie to nie dziwi że nie czytasz wszystkiego…. Na etacie w końcu tu chyba nie jesteś :) Ja też nie wszystko czytam.
    Jedna uwaga do przemyślenia. Jak coś edytujesz/uaktualniasz zawsze jest obawa że nie zostanie to doczytane. Warto by pomyśleć nad czymś co jest podobne do działania forów (nowy wpis podbija temat jako pierwszy) Tu się chyba tak nie dzieje. Zatem albo napisać jako nowy temat (w stylu: Ważna aktualizacja do promocji X) albo to co zrobiłeś ostatnio, ten mikroblog po prawej stronie. Tym sposobem jest duża szansa że nie zostanie to przeoczone.

    jojo Odpowiedz
  • Główne powody to moim zdaniem zawiłość regulaminów, które inaczej rozumie czytający, a inaczej interpretuje organizator. To dotyczy statusu klienta, uznaniowości transakcji.
    Kolejne są błędy techniczne, jak np. otworzenie konta „z ulicy”, a nie przy pomocy magicznego linka/formularza, a nawet cofnięcie strony podczas wypełniania formularza, co może skutkować przeładowaniem się strony, rozpoczęciem nowej sesji, a co za tym idzie wniosek nie jest powiązany z promocją.

    sojer Odpowiedz
  • Do promocji prowadzi zazwyczaj link dedykowany. Skoro z niego korzystam to CHCĘ skorzystać z niej i spełnić WSZYSTKIE warunki. Wszelkie zgody powinny być z automatu zaznaczone bez możliwości odznaczenia. I wtedy banki by nie kręciły.

    rychu75 Odpowiedz
  • Michale. Otrzymałem maila z unikalnym kodem Allegro za promo z Nest Bank. Niestety problem mam z żoną, gdzie razem założyliśmy swoje konta i jednakowo wypełniliśmy kolejne kroki :)
    Otóż, maila od Ciebie chyba przez przypadek usunęła .. (to nie pierwszy raz.. bo maila z tajemnicza promocją również :] ot, kobiety..
    Miałbyś możliwość wysłać go raz jeszcze ? W razie odezwu podam Ci maila żony. Pzdr.

    Max Odpowiedz
  • Dodam jeszcze jeden błąd do powyższej listy: zgłoszenie się do promocji podając złego maila – już widzę, że też są takie przypadki

    Michał Odpowiedz
    • Cześć. Mógłbyś sprawdzić, jak to wygląda u mnie? Nie dostałem żadnego maila z nagrodą, a warunki wg mnie spełnione.

      omen1989
    • Bon został wysłany w piątek – sprawdź proszę w spamie. Tak czy inaczej zaraz zlecę wysyłkę jeszcze raz

      Michał
  • Witam niestety nie otrzymałam bonu z allegro chociaż wypełniłam warunki proszę o info

    Bożena Odpowiedz
  • A jak jest w moim przypadku, gdyż również nie widzę bonu?

    Marzena Odpowiedz
    • Marzena, wyjaśniamy z bankiem – póki co nie dostałem informacji o spełnieniu warunków. Trzeba czekać na drugą turę

      Michał
  • Witam. Także prosiłbym o informację ponieważ nie otrzymałem bonu z allegro. Co prawda wniosek przez link składałem ostatniego dnia promocji i podałem autoryzację przelewem z innego banku – potem się okazała, że jednak nie mogłem autoryzować przez bank. Pani z NestBanku zadzwoniła i zmieniłem autoryzację na kuriera – zapewniała mnie jednak, że niczego to nie zmienia jeżeli chodzi o tą promocję. Warunek o przelewie jest na pewno spełniony.

    Arek Odpowiedz
  • Kiedy kolejna ekskluzywna promocja dla czytelników LiveSmarter (najlepiej z Nest)? :)

    haha Odpowiedz
  • Skomentuj

    Chcesz mieć pewność, że nikt inny nie podpisze się twoim nickiem? Zarejestruj się (lub zaloguj) na LiveSmarter!

    Ostatnie wpisy