Nieco ponad miesiąc temu Alior Bank dokonał przejęcia mniejszego Meritum Banku. Dziś wieczorem poznaliśmy pierwsze efekty tej operacji: do oferty banku właśnie zostało wprowadzone nowe Konto z Gwarancją, które jest łudząco podobne do Aliorowskiego Konta Wyższej Jakości. Ciężko oceniać tę zmianę pozytywnie – całkowicie darmowy rachunek został bowiem zastąpiony płatnym kontem, które w zasadzie nie oferuje niczego więcej.
Konto z Gwarancją
Konto z Gwarancją, jak sama nazwa wskazuje, gwarantować ma nam całkowicie darmowe prowadzenie rachunku oraz wydawanie i obsługę karty przez najbliższych 5 lat. Kto zna Aliora wie jednak, że nie ma nic za darmo. Aby prowadzenie konta było darmowe będziemy na nie musieli przelewać jednorazowo 2500 zł miesięcznie. Pocieszający może być natomiast fakt, że (póki co) Alior Meritum Bank nie wymaga od nas wpływu pensji, emerytury czy renty – wystarczy przelew własny z innego banku (lub z tego samego, ale z rachunku firmowego).
Druga opcja zwalniająca z opłaty to wydawanie kartą 700 zł miesięcznie. Nie ma to jednak większego sensu – są bowiem na rynku konta, która za tego typu płatności nam dodatkowo… zapłacą.
Co, jeśli nie spełnimy jednego z powyższych warunków? Meritum Bank pobierze aż 12 zł za prowadzenie rachunku. Opłata będzie pobierana jednak dopiero od listopada 2015.
Jeśli natomiast chodzi o kartę debetową wydawaną do rachunku: póki co będzie ona darmowa bez spełnienia dodatkowych warunków.
Więcej o Koncie z Gwarancją na stronie banku.
Plusy Konta z Gwarancją
Warto dodać, że oprócz listy wad Konto z Gwarancją ma również (niewielkie) zalety. Po pierwsze przelewy natychmiastowe – możemy ich wykonać co miesiąc tyle, ile chcemy – i nie zapłacimy za to ani złotówki.
Po drugie darmowe wypłaty z bankomatów w kraju, ale również za granicą. W przypadku tych drugich bank nie pobierze żadnej prowizji od wypłaty, ale i tak zarobi na niekorzystnym przewalutowaniu. Więcej o tym pisaliśmy w artykule Sposób na bezkosztowe płatności kartą w dowolnym miejscu na świecie
Co z klientami Prostego Konta Osobistego?
Proste Konto Osobiste w Meritum Banku było jednym z najlepszych rachunków na rynku. Gwarantowało darmowe prowadzenie rachunku oraz darmową kartę debetową bez spełniania dodatkowych warunków! Niestety od dnia 31.03.2015 konto zostało wycofane z oferty banku, więc nowi klienci skazani są na opisane wyżej Konto z Gwarancją.
„Starzy” klienci będą natomiast „zachęcani” przez bank do zmiany typu konta. W jaki sposób? W nowej tabeli opłat wprowadzona została opłata za obsługę (do tej pory darmowej) karty! Od czerwca (kiedy zacznie obowiązywać nowa tabela) karta Visa Basic będzie nas kosztować aż 14 zł! Jeśli na rachunek wpłynie wynagrodzenie, emerytura, renta, stypendium bądź przelew własny z innego banku na kwotę min. 2000 zł, to opłata spadnie do 6 zł. W przypadku studentów (do 24 roku życia) wystarczy wpływ 1000 zł.
Śmieszy nieco fakt, że bank zorganizował „promocję” – do dnia 31.10.2015 nie trzeba spełniać powyższego warunku aby karta kosztowała 6 zł zamiast 14 zł. Tylko kto będzie chciał płacić za kartę nawet te 6 zł, skoro do tej pory karta była całkowicie darmowa?…
Co z osobami, które posiadają tylko Proste Konto Osobiste bez karty debetowej? Na szczęście prowadzenie konta będzie dalej darmowe. Znając jednak Alior Bank możemy zakładać, że prędzej czy później i tu wprowadzone zostaną dodatkowe warunki.
Więcej o zmianach w nowej tabeli opłat i prowizji. Proste Konto Osobiste jest w sekcji produktów wycofanych z oferty.
Co dalej?
Nie ma co się oszukiwać: jeden z ostatnich darmowych rachunków bez gwiazdek właśnie zakończył swój żywot. Nikt już go więcej nie założy, a ci, którzy przyzwyczaili się do jego darmowej karty debetowej będą musieli za nią sporo zapłacić. Osoby, które karty nie miały będą niby dalej mogły cieszyć się darmowym kontem – tylko czy zamiast czekać na kolejną falę podwyżek po prostu nie lepiej będzie zamknąć konto już teraz?
Komentarze
Dzięki @hmmmmm
• wstn@qwas, trzymam kciuki
@qwas,
• hazzanMeritum nie odpisało na moją odpowiedź z 3.04 na odmowę przyjęcia sprzeciwu, http://livesmarter.pl/konto-z-gwarancja-w-meritum-bank-zmiana-tabeli-oplat-proste-konto-osobiste/comment-page-2/#comment-60461
Dziś znowu ponowiłem wiadomość, ale jednocześnie poszła już też skarga do KNF, nie ma na co czekać ;)
@ hazzan
No i gitara :)
Im więcej skarg do KNF, tym większa szansa na to, że przyjęcie wypowiedzenia umowy, wysłanego za pośrednictwem internetu, będzie OBOWIĄZKIEM każdego banku, który umożliwia otwieranie kont przez internet.
Tu powinna panować prosta zasada: otworzyłem konto przez internet (bez wizyty w oddziale, bez podpisywania i wysyłania papierków oraz kopii dowodu osobistego), więc mam prawo zamknąć to konto w ten sam sposób – przez internet składam wniosek o zamknięcie konta i po temacie!
• qwasTestuję jeszcze jeden sposób:
Sprzeciw wobec zmian w TOiP wysyłam nie jako wiadomość z systemu transakcyjnego, lecz jako WNIOSEK (zakładka „Wnioski i dyspozycje” –> „Zapytania i reklamacje” –> „Złóż wniosek”). Tak wysłany sprzeciw potwierdzony jest kodem SMS, otrzymuje swój numer referencyjny i jest w 100% zgodny z wymaganiami § 14 ust. 6 Regulaminu.
:)
• qwas@qwas hazzan
• karampukNapiszcie czy meritum się w jakiś sposób odezwało i przyjęło (lub nie) sprzeciw. Ja również wysłałem z systemu wiadomość – sprzeciw i na razie bez odzewu (dotychczas odpowiadali na wszystkie wiadomości)
@karampuk
Kiedy wysyłałem jako zwykłą wiadomość z systemu bankowości elektronicznej, nie dostałem żadnej odpowiedzi. Kiedy wysłałem e-mail, dostałem odpowiedź nie na temat (odmowa przyjęcia dyspozycji zamknięcia rachunku).
Dzisiaj sprzeciw wysłałem Jako WNIOSEK (zakładka „Wnioski i dyspozycje” –> „Zapytania i reklamacje” –> „Złóż wniosek”) i przynajmniej widzę, że sprzeciw dotarł (zmiana statusu z „Podpisany” na „”W trakcie realizacji”), więc i Tobie radzę wysłać ten sprzeciw jako WNIOSEK (potwierdzony kodem SMS). Taki sprzeciw posiada swój numer referencyjny i na 100% spełnia wszelkie wymagania formy pisemnej (wysłanie poprzez EKD, potwierdzenie pakietem bezpieczeństwa) i bank MUSI na niego odpowiedzieć :)
• qwas@ qwas doskonaly pomysl. podaj koniecznie rezultat!
• cypresJa zamknąłem w oddziale z 30dniowym okresem. Czemu tak? Tak babka sobie umyślała. Na szczęście przyjęli.
• Mrekin@qwas
• karampukjako zapytanie czy reklamacja?
@karampuk
Ja wysłałem jako reklamację (łac. reclamatio – ‚wołanie, sprzeciw’ od reclamare – ‚głośno protestować’).
• qwasNie spodobały mi się zaproponowane zmiany, więc napisałem reklamację, że się nie zgadzam na takie porządki ;)
@qwas
• karampukDzięki, ja tak również zrobiłem.
Ja wysłałam pocztą poleconym sprzeciw, napisałam maila żeby przysłali potwierdzenie że umowa wygasła, i dostałam odpowiedź że zarejestrowali reklamacje, zaczekam na odpowiedź i też piszę skargę do KNF! Jak widać wszystkie sprzeciwy mają w głębokim poważaniu!
• majaWitam. Czy ktoś otrzymał już odpowiedź na WNIOSEK o zamknięcie konta via net ?
• Duris@Duris
• wstnCo prawda wniosek nie o zamknięcie, ale sprzeciw zgłoszony jako reklamacja („Wnioski i dyspozycje” –> „Zapytania i reklamacje” –> „Złóż wniosek”):
„W odpowiedzi na korespondencję z dnia 13.04.2015 r., uprzejmie informuję, iż dyspozycję dotyczącą zgłoszenia sprzeciwu lub wypowiedzenia umowy, należy złożyć bezpośrednio w placówce Banku bądź przesłać na adres:
Meritum Bank ICB S.A.
ul. Piastowska 7
80-332 Gdańsk.”
Przepraszam, jeszcze to: „W związku z powyższym, złożona dyspozycja, nie mogła zostać zrealizowana przez Bank.” Dalej to gadanie o pytania i wątpliwości.
• wstnJa pofatygowałem się do placówki i złożyłem wniosek o zamknięcie rachunku. Dziś otrzymałem maila:
Szanowny Panie,
W odpowiedzi na kontakt z dnia 09.04.2015 r., uprzejmie informuję, iż złożona przez Pana dyspozycja dotycząca rozwiązania Umowy rachunków bankowych oraz wybranych usług w tym kart debetowych, korzystania z elektronicznych kanałów dostępu numer …….., została przyjęta do realizacji z zachowaniem okresu wypowiedzenia.
W związku z powyższym, rozwiązanie ww. umowy nastąpi z dniem 11.05.2015 r.
Pytanie tylko, czy nie powinno to być w trybie natychmiastowym? Wcześniej, gdy wprowadzili zmiany otrzymałem maila, w którym było napisane: Przed datą wejścia w życie proponowanych zmian, może Pan wypowiedzieć umowę rachunków bankowych ze skutkiem natychmiastowym, bez ponoszenia opłat.
• eLchJa ostatni sprzeciw wysłałem 09.04.2015 i nie dostałem jeszcze żadnej odpowiedzi, a w systemie wniosek (reklamacja) posiada status „W trakcie realizacji”.
Coś długo się zastanawiają nad odpowiedzią. Pewnie już do nich dotarło, że standardowa regułka do spławiania klienta, w tym przypadku nie wystarczy ;)
• qwasmój sprzeciw (reklamacja) również od zeszłego tygodnia jest „w trakcie realizacji”
• karampukCzekają na to ile osób zrezygnuje z konta tzn jak jest skala odpływu klientów i wtedy podejmą decyzję co bardziej sie opłaca.Dlatego tak długo zwlekają.
• OnNareszcie!
Jest odpowiedź z banku – sprzeciw przesłany za pośrednictwem Systemu Bankowości Elektronicznej oraz potwierdzony pakietem bezpieczeństwa, został odnotowany przez Bank, a umowa wygaśnie przed wprowadzeniem w życie przedmiotowych zmian.
No! :)
• qwas@qwas
• wstnGratuluję :) Mnie niestety się nie udało
@qwas
• kolessuper wiadomosc, no to ruszam do boju :D
@wstn
Odpowiedz im, że podtrzymujesz sprzeciw, nie zgadzasz się na żadne zmiany i sprawę kierujesz do KNF :)
Nie wiem co ich ostatecznie przekonało, ale napisałem, że sprzeciw składam na podstawie § 36 ust. 6 Regulaminu, nie zgadzam się na żadne zmiany, a sprzeciw jest oświadczeniem woli spełniającym wymagania formy pisemnej, zgodnie z § 14 ust. 6 Regulaminu oraz § 6 ust. 2 Umowy rachunków bankowych.
Dla mnie liczy się umowa, regulamin i Kodeks Cywilny, a nie ich śmieszne procedury wewnętrzne. Jako stary pieniacz, kwerulant i warchoł, lubię postawić na swoim, nigdy nie odpuszczam i każdego zachęcam do WALKI :)
• qwasqwas gratulacje!
• majajesli przyjeli sprzeciw qwasa to mamy pewien precedens, nie moze byc tak, że jednemu przyjmują a innemu nie bo nie ;)
• hazzanbyć może zależy od tego na kogo trafi…
• majaMyślę, że nie ma znaczenia na kogo trafisz, bo pierwszą czy drugą odpowiedź dostaniesz standardową, czyli odmowną. Liczy się upór!
W przypadku odmowy przyjęcia sprzeciwu należy odpowiedzieć na tę odmowę i zaznaczyć, że:
1) wysłany sprzeciw podtrzymujemy i absolutnie nie zgadzamy się na żadne zmiany
2) wysłany przez nas sprzeciw, zgodnie z Umową i Regulaminem, SPEŁNIA WYMAGANIA FORMY PISEMNEJ
3) w przypadku odmowy przyjęcia naszego sprzeciwu, sprawą zajmie się KNF
Sprzeciw musi być wysłany jako wniosek (reklamacja) potwierdzony pakietem bezpieczeństwa (kodem SMS).
BANK NIE MA PRAWA ODMÓWIĆ PRZYJĘCIA TAKIEGO SPRZECIWU!
• qwasDzięki qwas. Prędzej czy później ten rachunek zamknę, oczywiście przed 1 czerwca. Zastanawia mnie tylko gdzie teraz otworzyć konto :) Może wcale…
• wstndo qwas: A to nie zamykają konta ze skutkiem natychmiastowym? Do końca maja będzie aktywne?
Ja czekam na odpowiedź. Na maila odpisali to co Wam.
• ildefons@ildefons
A niech sobie będzie aktywne. W czym mi to przeszkadza? Ważne, że sprzeciw przyjęty i umowa wygaśnie przed wprowadzeniem zmian. Konta i tak już nie używam.
§ 36 ust. 8. W przypadku, gdy Posiadacz rachunku złoży sprzeciw, o którym mowa w ust. 6, ale nie dokona wypowiedzenia Umowy, Umowa wygasa z dniem poprzedzającym dzień wejścia w życie proponowanych zmian, bez ponoszenia opłat.
• qwas@qwas
• karampukw jaki sposób Ci odpowiedzieli? Mój sprzeciw nadal ma status „w trakcie realizacji” i nie mam żadnej info o rozpatrzeniu. Wysyłałem też 9.04
@karampuk
Napisali mi, że sprzeciw przesłany za pośrednictwem Systemu Bankowości Elektronicznej oraz potwierdzony pakietem bezpieczeństwa, został odnotowany przez Bank, a umowa wygaśnie przed wprowadzeniem w życie przedmiotowych zmian.
Status wniosku zmienił się na „Zrealizowany”.
• qwasczy te przelewy natychmiastowe w Koncie z gwarancją to expres eliksir czy tylko blue.pl?
• buludrbabaekspres elixir
• kw@qwas,
w jaki sposob ci odpowiedzieli? na maila, przez system transakcyjny czy jak?
Moj wniosek zmienił status na „Zrealizowany” i nic poza tym :D
• hazzanwyslany 13.04, zmienił się dziś.
@ hazzan
• qwasOdpowiedź dostałem e-mailem, ale przed wysłaniem sprzeciwu poprzez system transakcyjny, pisałem wcześniej do klient@meritumbank.pl.
A u mnie na trzech kontach w rodzinie nadal wnioski maja status „w trakcie realizacji”. A pierwszy złożyłem 9.04. Niby mają 14 dni na rozpatrzenie reklamacji, ale jak piszecie wnioski z 13.04 już są zrealizowane
• karampukale co pisales do klient@meritumbank.pl ?
ja zglaszalem sprzeciw najpierw przez skrzynke wiadomosci w systemie transakcyjnym, ale odpisywali, że tak nie mozna, pozniej ponawiałem wiadomosci w ten sam sposob, ktore zostawały juz bez odpowiedzi, więc w koncu zglosilem sprzeciw przez wniosek w „reklamacje i zapytania”, gdzie wybieralo sie preferowany sposob otrzymania odpowiedzi (wybrałem email), lecz wniosek jedynie zmienił status na „Zrealizowany” i cisza:)
• hazzan@ hazzan
Na mój pierwszy sprzeciw dostałem standardową odpowiedź o odmowie przyjęcia dyspozycji. Odpisałem im, że nie składałem żadnej dyspozycji, lecz sprzeciw, który wysłałem również przez system transakcyjny i zgodnie z regulaminem nie mają innego wyjścia niż przyjąć go do wiadomości (z wszystkimi tego konsekwencjami), bo spełnia wszelkie regulaminowe wymagania formy pisemnej.
Jeżeli Twój wniosek zmienił status na „Zrealizowany”, to i odpowiedź powinieneś otrzymać. Sprawdź czy odpowiedź nie trafiła do spamu.
Na Twoim miejscu byłbym już spokojny – sprzeciw złożyłeś i został on przyjęty (status: „zrealizowany”) więc konto powinno zostać zamknięte przed wprowadzeniem zmian (opłat). Jak nie zamkną rachunku i będą naliczać opłaty to wtedy reklamacja, że nie zgadzałeś się na żadne zmiany w taryfie opłat i podkładka w postaci wcześniej składanego sprzeciwu, który został przez bank przyjęty do wiadomości :)
• qwasNa następnym koncie wniosek zmienil status na „Zrealizowany” bez odpowiedzi z banku,
• hazzannie wiem – moze dlatego, że oprocz wyboru sposobu otrzymania odpowiedzi (email), zażądałem rowniez w tekscie wyslania potwierdzenia wykonania dyspozycji (sprzeciwu) na adres korespondencyjny.
Moje reklamacje dalej ignorują – w trakcie realizacji.
• karampuk@hazzan co dokładnie pisałeś w swojej reklamacji?
Dostaliście jakąś informację o zmianie opłat? Ja u siebie nic nie widzę.
• nickuś@karampuk,
W związku ze zmianą Taryfy Opłat i Prowizji dla Klienta Indywidualnego w Meritum Bank ICB S.A., która ma wejść w życie 1 czerwca 2015, składam w dniu dzisiejszym sprzeciw wobec proponowanych zmian i proszę o wypełnienie postanowień zawartych w
rozdziale 17 §36 ust.8 Regulaminu rachunków bankowych oraz wybranych usług dla Klientów indywidualnych w Meritum Banku ICB S.A.: „8. W przypadku, gdy Posiadacz rachunku złoży sprzeciw, o którym mowa w ust. 6, ale nie dokona wypowiedzenia Umowy, Umowa wygasa z dniem poprzedzającym dzień wejścia w życie proponowanych zmian, bez ponoszenia opłat.”
Zgłoszenie sprzeciwu jest oświadczeniem woli, zatem zgodnie z rozdziałem 8 §14 ust.6 oraz ust.7 Regulaminu rachunków bankowych oraz wybranych usług dla Klientów indywidualnych w Meritum Banku ICB S.A. może zostać zgłoszone za pośrednictwem Elektronicznych Kanałów Dostępu:
„6. Oświadczenia woli, Transakcje płatnicze i wnioski składane za pośrednictwem EKD potwierdzone Pakietem bezpieczeństwa uznaje się za spełniające wymogi formy pisemnej i skutkują one zobowiązaniami i uprawnieniami o treści określonej w komunikatach podanych w EKD.
7. Transakcje płatnicze oraz oświadczenia złożone poprzez EKD, potwierdzone Pakietem bezpieczeństwa uważa się za autentyczne.”
Proszę o wysłanie potwierdzenia wykonania ww. dyspozycji na mój adres korespondencyjny.
Ponadto, zgodnie z powyższym, w dniu rozwiązania Umowy, który zgodnie z Regulaminem przypadnie na dzień 31 maja 2015 roku, proszę również o dostarczenie potwierdzenia rozwiązania tejże Umowy i wszystkich produktów na mój adres korespondencyjny oraz zwrot pozostałych środków na rachunek bankowy nr: .
W przypadku nierespektowania przez Bank własnych regulaminów kopia tej wiadomości oraz skarga na Bank zostanie wysłana do Komisji Nadzoru Finansowego i zostanie zamieszczona w mediach społecznościowych.
2 skargi i tak profilaktycznie poszły do KNF, poskarżcie się też, nie ma na co czekac;)
• hazzanZapytałem ich w nowej wiadomości o stan mojej reklamacji. Odpowiedzieli, że jest w trakcie rozpatrywania i starają się zrobić to w jak najkrótszym czasie (już trwa 12 dni!). Coś chyba dużo dostali tych sprzeciwów i nie wyrabiają.
• karampukSzacun dla was za chęci. Ja bym już dawno spasował i zamknął w placówce z 30dniowym ;-)
• MrekinJest i odpowiedź. Tak się upierali i w końcu sprzeciw uznali. Odpowiedź na maila. A wysyłałem za pośrednictwem wniosków po zalogowaniu do konta. To teraz zobaczymy czy 1 czerwca konto faktycznie będzie zamknięte.
• ildefons@Mrekin
Nikt normalny nie będzie jechał 60 km do najbliższego oddziału, tylko dlatego, że jakiś kretyn z banku nie chce przyjąć sprzeciwu wysłanego przez internet.
Konto otwierałem przez internet i zamykam przez internet. Proste :)
• qwasZwycięstwo. Mój pierwszy sprzeciw również rozpatrzony pozytywnie
• karampukJa też już mam zrealizowany o 17:43, ale odpowiedzi na maila nie przysłali (a chciałam na maila) i nie wiem czy uznali
• majapomyłka wyżej 17:43 to godz złożenia wniosku
• maja