Ostatnio sporo wspominamy o usłudze „Drobne rachunki w Żabce” w kontekście płatności bezgotówkowych. W ten sposób możemy łatwo wypłacić pieniądze z karty kredytowej czy np. spełnić modny ostatnio warunek w różnorakich promocjach, gdzie bank wymaga od nas płatności kartą na określoną kwotę (np. Raiffeisen). Ostatnio regulamin usługi nieco się zmienił – postanowiliśmy więc go przeglądnąć, a samą usługę przetestować ponownie.
Jak skorzystać
Aby skorzystać z tytułowej usługi potrzebny nam jest rachunek do zapłaty. Oczywiście nie chodzi nam tu o rachunek za prąd, wodę, gaz itp, a rachunek dzięki któremu przelejmy pieniądze z karty na swoje własne konto. W tym celu wystarczy posłużyć się gotowym drukiem przelewu – wypełnić go samodzielnie ręcznie lub korzystając z gotowych kreatorów internetowych. Tutaj uwaga praktyczna – tak naprawdę liczy się tylko numer konta bankowego wpisany na papierze – dane odbiorcy mogą być całkowicie abstrakcyjne ponieważ nikt tego nie sprawdza. Najprościej wpisać danej wybranej firmy czy banku, a w tytuł przelewu wpisać ciąg znaków podobnych do tych z realnych rachunków.
Ograniczenia
Po co to wszystko? Żabka określa bowiem w regulaminie, iż przelew nie może być dokonywany na konto osoby fizycznej. Problem w tym, że jedyna opcja weryfikacji to właśnie… dane przelewu. W ten sposób rozwiązujemy problem i obchodzimy regulamin, oczywiście na własną odpowiedzialność.
Interesujące z naszego punktu widzenia są przypadki odmowy realizacji płatności. Najciekawszy wydaje się być następujący punkt:
Usługodawca zastrzega możliwość odmowy realizacji płatności m.in. ze względu na: […] realizację przez Zarejestrowanego Klienta Płatności dokonywanych z użyciem kart płatniczych na kwotę powyżej 5.000,00 zł (słownie: pięć tysięcy złotych 00/100) w okresie 30 dni
Wcześniej zapis ten nie występował, dzięki czemu możliwe było obracanie całkiem sporych sum. W tej chwili w ciągu 30 dni możemy zapłacić tylko, albo ciągle aż 5 000 PLN. Nie testowaliśmy co stanie się w przypadku przekroczenia tej kwoty – możliwe, iż kasjer zostanie o tym poinformowany przez system lub, co gorsza, płatność zostanie odrzucona po zablokowaniu środków. Wydaje się to dziwne, jednak wtedy zastosowanie może mieć następujący punkt regulaminu:
W przypadku nie zrealizowania przez Bank płatności i dokonania przez Bank zwrotu niezrealizowanej przez Usługodawcę Płatności lub jej części, Usługodawca informuje Klienta o kwocie zwróconych przez Bank środków pieniężnych i przyczynie zwrotu wskazanej przez Bank. Usługodawca zgodnie z dyspozycją klienta co do sposobu zwrotu kwoty niezrealizowanej płatności zwraca klientowi środki pieniężne z zastrzeżeniem możliwości pobrania opłaty manipulacyjnej na rzecz pokrycia kosztu czynności operacyjnych jakie Usługodawca ponosi w związku z realizacją dyspozycji Klienta.
Podejrzewamy, że raczej już przy kasie nastąpi odmowa płatności, jednak w przypadku drugiej opcji koszty zabawy mogłyby być spore – nigdzie bowiem nie jest zdefiniowane ile wynosi opłata manipulacyjna.
Test: Regulamin a rzeczywistość
Środa, 14.11, 9:00 rano
We freshmarkecie prosimy o płatność rachunku na kwotę lekko ponad tysiąca złotych. Pani wklepuje dane, a następnie prosi o przedyktowanie numeru konta. Okazuje się, iż ostatnia cyfra się nie zgadza. W momencie poprawy system automatycznie wykrywa, że już dokonywaliśmy płatności na owy rachunek i wypełnia pozostałe pola. Warto tu zauważyć, że pracownik sklepu nie ma dostępu do naszej historii płatności – jedynie w przypadku powtórnej płatności na ten sam numer konta system wypełni pozostałe pola.
Szybka płatność paypassem i już po wszystkim – korzystamy przy okazji z promocji Miles&More i zbieramy za nią podwójne mile.
Czwartek, 15.11, wieczór
Ciągle wisi blokada na karcie, a środki dalej nie pojawiają się na koncie. Teoretycznie suma płatności przez ostatnie 30 dni to niecałe 5000 PLN. Będzie opłata manipulacyjna?
Piątek, 16.11, południe
Zaglądamy na konto – blokada rozliczona, środki zaksięgowane. Co więcej, są na rachunku osobistym. Pomimo wypłaty na konto osoby fizycznej wszystko odbyło się bez problemów – jak tydzień, miesiąc czy pół roku temu.
Płacić czy nie płacić?
Jak pokazała zarówno analiza regulaminu w kontekście realnego życia oraz faktyczny test – robiąc płatności rachunków „z głową” Żabka nie jest w stanie wykryć, czy płacimy rachunki wybranej firmie czy samemu sobie. Dopóki nie przekroczymy 5000 PLN w ciągu 30 dni – prawdopodobnie wszystko będzie dobrze. Jeśli więc potrzebne nam są pieniądze, które następnie będziemy w stanie spłacić, zbieramy mile lub wykorzystujemy cashback (niektóre karty kredytowe dają np. 1%) to wszystko powinno działać poprawnie. Oczywiście całą operację przeprowadzamy na własną odpowiedzialność.
PS. Choć zapłata rachunków kosztuje 0.4% płaconej kwoty, przez kolejne 30 dni pieniądze są w stanie zarobić mniej więcej tyle samo na lokacie/koncie oszczędnościowym. Oczywiście dotyczy to karty kredytowej, gdzie możemy zadłużyć się nawet przez 50-kilka dni bez żadnych konsekwencji.
Komentarze
http://przelewy.kz1.pl/
• dave2JaMyszka a co wpisać w pole kwota i dane zleceniodawcy?
• ggrtgtr@ ggrtgtr w pole kwota wypisałam sobie max kwotę jaką chcę przelewać (bo i tak można ją skorygować przy wpłacie – podając ustnie – czasami panienka sama się dopytuje. Natomiast dane zleceniodawcy to już podałam moje inicjały połączone & w mieście moim – i to jest wystarczające.
• JaMyszka@ gtrhtrhg Masz rację to ja przepraszam. Zleceniodawcą jest zawsze płacący czyli Twoje dane, ale to już wystawia się automatycznie z Twojej KK – jeśli chcesz możesz wypełnić to pole
• JaMyszka@ JaMyszka nie widzisz że @ gtrhtrhg że troluje? Po co odpisujesz?
• jandolnyJaMyszko niestety zrobiłem tak jak kazałaś i u pani w Żabie wyskoczył komunikat „nie znaleziono dostawcy”. Czyli się nie da
• dgrtgtgrkasjerka pomylila sie przepisujac numer konta, powinien byc komunikat „bledna suma kontrolna konta bankowego”.
• aaaaNa pewno się nie pomyliła bo podałem jej ustnie mój numer konta (czyli nr konta odbiorcy) i ona mi przedyktowała ten numer i się zgadzał.
• ggegt@dgrtgtgr przykro mi, że miałeś takie przeboje. A ja Ci nie kazałam tylko powiedziałam, jak ja robię – wpłacam w dwóch Żabkach i tak przechodzi. Jeśli baza Żabki gromadzi dostawców, to przecież musi być pierwsze wprowadzenie (zakładam, że dostawca, to są Twoje inicjały. Skąd, więc miałyby być w bazie jeśli je właśnie wymyśliłeś jako odbiorcę?)
• JaMyszkaMoja kasjerka 2 tygodnie temu powiedziała ze dostawca oplacony juz kiedys w innej zabce nie jest u niej widoczny, bo nie placilem u niej jeszcze rachunku dla tego dostawcy.
• aaaaJaMyszko no to ja nie wiem jak to jest, jeśli mogła wprowadzić nowego dostawcę to mogła to zrobić, widocznie nie umiała (lub nie chciała).
• rfegtA zbliżeniowo to działa? Przykładowo OrangeFinanse?
• berenZ góry dziękuję za odpowiedź.
Pytanie mam.
• pkob86jaki jest kod za oplacenie rachunku z zabce?? co widnieje na wyciagu bankowym??
jest 5% zwrotu w zabce, przejdzie to??
odpowiem sobie sam, pewnie jak sa inne kody to nie dostane zwrotu, zgadza sie czy sie myle??
• pkob86Czy sposób z przelewem z karty na własne konto dalej działa w żabce ?
• DamianBo zastanawiam się czy z bzwbk dostanę za to zwrot
Dołączam się do pytania, w sumie do promocji Eurobanku by się mogło przydać.
• RychuCzy to jeszcze działa?
• andyPodbijam. Da się to pożenić z kartami Edenred?
• JariuszCzy ktoś już sprawdzał, jaki MCC ma opłacanie czynszu przez mojeuslugi.pl?
• Don Quijote de la ManchaEch, już nieważne, ponoć kartą nie można płacić za ręcznie dodane nr konta …
• Don Quijote de la Mancha4900
• kruczijak prześlesz rachunek mailem i poprosisz o umożliwienie płatności kartą to da radę
A opłata za zapłatę kartą jest zawsze 0,89 zł czy zależy od kwoty rachunku lub innych czynników?
• BoloNie zależy ani od kwoty ani od formy płatności; warto też zauważyć, że „jest pobierana od płatności, a nie od rachunku. co oznacza że łącząc kilka rachunków w jedną płatność pobierana jest tylko jedna opłata”.
• Don Quijote de la Mancha@kruczi
• EugeniuszDo kogo trzeba przesłać maila, aby móc płacić za czynsz kartą? Jaki rachunek trzeba przesłać skoro ja mam tzw. książeczkę czynszu? Dodatkowo ze względu na różne zużycie wody rachunki co miesiąc różnią się kwotą do zapłaty. Wyjaśnisz?
@Eugeniusz
• krucziDodajesz odbiorcę na stronie.
Jak wejdziesz w szczegóły to masz tam dedykowany adres mailowy.
Wysyłasz skany rachunków z numerem konta.
Jeśli kwota się zmienia to robisz to co miesiąc.
Szybko reagują
przecież w książeczce czynszu jest nr konta , jak płacisz normalnie chyba przelewem,wpisując nr konta , chyba ze nie umiesz i zanosisz pieniądze w gotówce , a jeśli chodzi o wodę
• TYCHto jak zapłacisz za mało to resztę dopłacisz przelewem , a jak za dużo to masz nadpłatę na następny m-c . Trzeba trochę mysleć , chyba ,ze cię to przerasta
No nie, wiadomo, że dla nas podstawowa zaleta rozwiązania typu Moje Usługi to możliwość płacenia kartą, ale wygoda też się liczy, gdyby trzeba było jeszcze przelew wyrównujący dodatkowo robić, to miałoby to niewiele sensu. Ale tam chyba można kwotę zmieniać (akurat w moim przypadku byłoby to teraz w miarę prosto, bo opłatę za wodę mam stałą, co jakiś czas wyrównywaną i prognozowana na podstawie przeszłego zużycia). Z książeczką chodzi raczej o to, że @kruczi napisał o przesłaniu rachunku, ale myślę, że skan książeczki też przejdzie…
• Don Quijote de la Mancha@TYCH
• EugeniuszWiesz co? Pomyśl trochę, a przede wszystkim naucz się czytać ze zrozumieniem. A może lepiej zastanów się co tobie nie wyrosło/ tak głośno pomyślę: chyba mózg ci nie wyrósł/. A kultury to na pewno brak.